Önnek még nincs beállított Simple jelszava. Kérjük adjon meg egyet!
Lépj be
Sztrádatörténelem: az első autópályák a világon és itthon

Sztrádatörténelem: az első autópályák a világon és itthon

Bár ekkorra már Olaszországban is megépült egy hasonló, városokat összekötő, gyorsforgalmi autóút, mégis az 1924-ben átadott észak-amerikai Bronx River Parkwayt neveznénk az első, klasszikus autópályának. Itt alkalmaztak először szalagkorlátot a szembenálló sávok elválasztására, és itt építettek először felüljárókat a keresztező utak átemelése miatt. 

Magyarországon az autópályaépítés az 1960-as években indult: a terv az volt, hogy ezek az utak mind a fővárosból indulnak ki, és sugárirányban érik majd el a határt. Az M1-es autópálya első szakasza 1964-ben készült el. Egy 7 kilométeres, kétszer kétsávos rész volt, ami Budapestet Budaörssel kötötte össze. Ma az M1-M7 közös bevezetőszakaszaként ismerhetjük ezt a távot.

Tudtad? Bár kézenfekvőnek tűnik, az M betű az autópályák jelölésében nem a „magyart” jelenti, hanem arra utal, hogy csak motorhajtású (M) járművek hajthatnak fel rá.

A szakasz a következő években tovább bővült, de nem a mai M1-es, hanem az M7-es nyomvonalán. Az autópálya, jobban mondva félautópálya – mert az építkezés egyszerre csak az egyik oldalon folyt. Elérte Székesfehérvárt, majd egészen a Balatonig nyújtózott. Az 1970-es években folytatódtak a munkálatok a szembe oldal kiépítésével, na meg az M1-es is új szakaszt kapott Tatabánya és Komárom között. Az M1-es tovább bővítése először Győr felé indult, ezután fordultak Budapest irányába. Mire 1986-ban megvalósult az összeköttetés a fővárossal, már az M3-asnak és az M5-ösnek is megépültek első szakaszai. Az M1-es 1996-ban érte el az osztrák határt, így az ország első autópályája teljes szélességében és hosszában rendelkezésre állt.

Az ország úthálózata a mai napig folyamatosan bővül – ne aggódj, mi segítünk lépést tartani a változásokkal. Friss és fontos információ, hogy 2021-be lépve öt új gyorsforgalmi útszakasz fizetőssé vált. Ilyen az M4-es Pest megyei szakasza az M0-ás körgyűrűtől Abonyig, aztán szintén az M4-esnek a Berettyóújfalutól a román határig tartó része is. Ide tartozik még az M76-nak az M7-től Balatonszentgyörgyig vezető szakasza, és az M25-ös út, amely az M3-as és Eger között nyújt összeköttetést. Az ötödik újonnan fizetőssé vált út az M85-ös legújabb szakasza. Autópálya matricádat a telefonodon is megveheted a Simple alkalmazással – az egész folyamat csupán néhány kattintás.

Fontos! 2020-as éves matricád már csak ebben a hónapban érvényes. A Simple appal gyorsan és egyszerűen megújíthatod matricádat, amivel most akár egy Hyundai i20-at is nyerhetsz.  

A kép forrása: https://unsplash.com/photos/8iNNNA_Kk0E